Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
1
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
2
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
3
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: komunál
4
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: papír
5
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: plast
Svoz odpadu: sběr elektrozařízení
6
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
7
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
8
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
9
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
10
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
11
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: papír
Svoz odpadu: plast
12
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
13
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
14
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
15
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
16
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
17
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: komunál
18
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: papír
19
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: plast
20
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
21
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
22
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
23
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
24
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
25
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: papír
Svoz odpadu: plast
26
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
27
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
28
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
29
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
30
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
31
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: komunál
1
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: papír
2
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Svoz odpadu: plast
Svoz odpadu: sběr elektrozařízení
3
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
4
Sdělení - zákaz připojování na veřejnou kanalizační síť obce Loučany a městyse Náměšť n/H
Drobečková navigace

Úvod > Život v obci > Historie > COVID - 19 koronavirus > Ošetřovné v době nouzového stavu

Ošetřovné v době nouzového stavu



Datum konání:
31.3.2020
Datum ukončení:
31.5.2020

Ošetřovné v době nouzového stavu

Usnesením vlády č. 194 ze dne 12. března 2020 vláda České republiky v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, vyhlásila pro území České republiky nouzový stav.  V souvislosti s tím přijala mnohá opatření ke zmírnění  negativních dopadů šíření onemocnění COVID-19 na zaměstnavatele, zaměstnance, osoby samostatně výdělečně činné a další osoby. Jedním z důležitých opatření jsou dočasné změny v poskytování ošetřovného.

1. Podmínky nároku na ošetřovné v době nouzového stavu při  uzavření školského nebo dětského zařízení

Nárok na ošetřovné má pečující osoba, která je účastna nemocenského pojištění. Další podmínkou pro nárok na ošetřovné z důvodu uzavření dětského/školního zařízení je, aby bylo dítě v den, od kterého rodič  začíná pečovat, mladší 13 let. V případě, že v průběhu  ošetřovného dosáhne  dítě 13 let,   nárok na ošetřovné se neztrácí.  O dítě s nárokem na ošetřovné  může pečovat  jeden z rodičů nebo  i jiná nemocensky pojištěná osoba, pokud  žije s dítětem ve společné domácnosti. Stejně se postupuje i v případě, jedná-li se o  rodiče osamělého. Osamělým rodičem se rozumí osoba svobodná, ovdovělá nebo rozvedená, pokud nežije s družkou (druhem) nebo v registrovaném partnerství.

Zaměstnanec nemá nárok na ošetřovné z důvodu ošetřování dítěte nebo péče o ně, jestliže jiná fyzická osoba má z důvodu péče o toto dítě nárok na výplatu PPM nebo má nárok na rodičovský příspěvek. Toto omezení neplatí v případě, kdy tato jiná osoba onemocněla, utrpěla úraz, nastaly u ní situace zákonem stanovené, porodila nebo jí byla nařízena karanténa, a proto nemůže o dítě pečovat.

Některé skupiny pojištěnců nemají vzhledem k charakteru vykonávané činnosti na ošetřovné nárok (např. zaměstnanci účastní pojištění z důvodu výkonu zaměstnání malého rozsahu, zaměstnanci zaměstnaní na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce, domáčtí zaměstnanci). Nárok na výplatu ošetřovného nemá zaměstnanec v době prvních 14 kalendářních dní dočasné pracovní neschopnosti.

Ošetřovné se poskytuje  po celou dobu, po kterou je potřeba o dítě pečovat, bylo-li školské nebo dětské zařízení z důvody šíření koronaviru uzavřeno.

Ochranná lhůta  pro ošetřovné  neplyne. Znamená to, že pokud  pracovní poměr zaměstnance skončil v době před uzavřením školského zařízení,  nárok na ošetřovné nemá.

2.Žádost o ošetřovné

Zaměstnanec žádá o výplatu ošetřovného na formuláři „Žádost o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření školského/dětského zařízení (školy)“, který mu vydá ve 2 vyhotoveních výchovné zařízení (škola), které dítě navštěvuje. Vzhledem  k tomu, že z časových důvodů nebylo možné zajistit  formuláře adekvátní dočasné  právní úpravě platné  jen v době nouzového stavu, bude  použit  formulář ČSSZ 89 628 5 II/2020, který je uveden v příloze.

Dle výkladu MPSV ze dne 11. 3. 2020, týkajícího se počátku běhu podpůrčí doby u ošetřovného v případě uzavření školy bude počátek běhu podpůrčí doby vázán na den, který si rodič po uzavření školy nebo dětského zařízení  individuálně určí. Běh podpůrčí doby pak již nelze přerušit.

3.  Vyplnění formuláře ČSSZ 89 628 5 II/2020.

Část A. tiskopisu vyplňuje školské/dětské zařízení, které má  k dispozici elektronický formulář na ePortálu ČSSZ, z nějž lze exportovat *.pdf soubor, dále je distribuován tiskopis žádosti v elektronicky vyplnitelné podobě (otevřený dokument *.doc a dokument *.pdf vyplnitelný běžnou verzí kancelářského SW nástroje).

V tomto tiskopisu vyplní školské/dětské zařízení část A. elektronicky, dokument uloží (v případě ePortálu ČSSZ vyexportuje a uloží) a zašle příslušnému rodiči e-mailem (optimálně s elektronickým podpisem příslušného zaměstnance školy, pokud jím škola nedisponuje, zašle tiskopis rodiči e-mailem bez elektronického podpisu), v části „do“ je přitom možno uvést údaj i slovně, kupř. „do odvolání“,

Část B. tiskopisu vyplňuje rodič.

Elektronicky obdržený tiskopis od školského/dětského zařízení by měl  rodič bez zbytečného odkladu  zaslat e-mailem  svému zaměstnavateli jako doklad o  své nepřítomnosti v práci z důvodu  péče o dítě.

Pro uplatnění žádosti o dávku ošetřovného je  třeba, aby rodič školou zaslaný elektronický tiskopis vyplnil, podepsal a odeslal, a to buď: 

elektronicky, má-li elektronický podpis nebo datovou schránku. Pokud však rodič  tyto technické prostředky nemá, může tiskopis vytisknout, vyplnit, podepsat, naskenovat (ofotit) a poslat elektronicky zaměstnavateli e-mailem,

anebo může tiskopis vytisknout, vyplnit, podepsat a zaměstnavateli předat fyzicky  (poštou).

Část C. tiskopisu vyplňuje zaměstnavatel.

Elektronicky doručený tiskopis od zaměstnance předá  zaměstnavatel spolu s přílohou k žádosti o dávku  příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky na OSSZ, tj. buď s elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou.

Fyzicky doručený a podepsaný tiskopis od zaměstnance předá spolu s přílohou k žádosti o dávku  příslušné OSSZ fyzicky (poštou), případně jej naskenuje a společně s přílohou k žádosti o dávku  zašle příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky, tj. buď s elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou.

3. Rozšířený nárok na ošetřovné  při péči o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby   dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

V době nouzového stavu vzniká nárok na ošetřovné i osobám, které se starají o zdravotně  závislé  osoby alespoň v I. stupni, a to bez věkového omezení hendikepované osoby,   tj.  nárok na ošetřovné se  vztahuje i na péči o  zdravotně závislé  osoby, které jsou starší třinácti let a s nimiž  pečující osoba žije   ve společné domácnosti.

4. Podpůrčí doba ošetřovného v době nouzového stavu

Ošetřovné se  v době nouzového stavu  poskytuje po celou dobu trvání mimořádných opatření, tzn. do ukončení uzavření školních a dětských zařízení. Změny jsou platné pouze po dobu trvání mimořádných opatření vlády pro boj s epidemií COVID-19.

V případě, že  doba péče o dítěte  z důvodu  uzavření školního nebo dětského  zařízení končí (doklad byl vystaven již na počátku mimořádných událostí),  není  třeba  žádat o prodloužení  dokladu.  Pečující osoba může    nadále  o  dítě pečovat, dokud škola nebo dětské zařízení  nebude otevřeno.  Schválená právní úprava   zajišťuje,  aby ošetřovné obdržely  pečující osoby i zpětně, a to po celou dobu, po kterou bylo školské /dětské zařízení  uzavřeno a o dítě bylo pečováno.

Dojde-li  v průběhu  ošetřování  dítěte k  ukončení pracovního  poměru zaměstnance,   poskytuje se  dávka  nadále až do skončení mimořádných opatření.

Nárok na ošetřovné se týká též  případů, kdy o uzavření školního nebo dětského zařízení rozhodl sám zřizovatel.

5. Střídání  pečujících osob  v rámci ošetřování

Nárok na ošetřovné může uplatnit i druhá osoba (rodič, či jiná pečující osoba, která žije ve společné domácnosti s dítětem), nikoliv však souběžně.  Jde o střídání v péči  o dítě v průběhu  kalendářního  měsíce, a to bez  omezení četnosti střídání.  Střídání v péči  však není možné v průběhu dne.  V průběhu pobírání ošetřovného se mohou v ošetřování střídat nejvýše dvě osoby.

Každá pečující osoba  získává nárok na ošetřovné za kalendářní dny, kdy  o dítě pečovala. Evidence o  dnech péče   se po skončení měsíce uvede na tiskopise „Výkaz péče o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení“, který je uveden v příloze.

6. Přerušení doby ošetřování

Ošetřovné   nelze přerušit,  ale v průběhu podpůrčí doby může  pečující osoba pracovat.  V době, kdy vykonává práci, obdrží mzdu a neobdrží ošetřovné.  Jde o situace, kdy rodič zajistí hlídání dítěte jinou osobou, která nesplňuje podmínky pro nárok na ošetřovné (sousedka, kamarád, atd. )

V těchto případech je zaměstnavatel povinen  sdělit okresní správě sociálního zabezpečení, ve kterých dnech zaměstnanec pracoval. Pro úplnost ještě doplňujeme, že právní úprava vylučuje výplatu ošetřovného, pokud by měla být poskytnuta pouze za dny, ve kterých zaměstnanec  neměl pracovat. Z pohledu pracovního práva  jde o dny nepřetržitého odpočinku v týdnu.

Příklad:

Zaměstnanec má směny od  pondělí do pátku, kdy pracuje. Žádá o ošetřovné za dny sobotu a neděli. Nárok na ošetřovné  v tomto případě nevzniká.

7. Lhůty pro výplatu  ošetřovného 

I v době nouzového stavu platí zákonem stanovené lhůty pro  výplatu dávky. Ošetřovné  vyplácí příslušná OSSZ prostřednictvím účtu ČSSZ, a to nejpozději do 1 měsíce následujícího po dni, v němž jí byl  řádně vyplněný doklad pro nárok na výplatu dávky včetně příslušných podkladů doručen.

                Dávky se pojištěnci poukazují na jeho účet u peněžního ústavu v ČR nebo se vyplácejí v hotovosti poštovní poukázkou. V případě výplaty dávky v hotovosti poštovní poukázkou hradí náklady na její doručení příjemce, tzn. že vyplacená dávka bude o tyto náklady snížena. Základní poukázečné činí 30 Kč, při dávce ve výši od 5 001 do 50 000 Kč poukázečné činí 40 Kč a za každých dalších započatých 10 000 Kč se poukázečné navyšuje o 7 Kč.

                Současně s dávkou obdrží příjemce písemné oznámení o druhu vyplácené dávky, její denní výši, výši denního vyměřovacího základu a období, za které byla dávka vyplacena. Oznámení se uvádí formou sdělení příjemci na výpisu z účtu nebo formou sdělení na poštovní poukázce (tzv. zpráva pro příjemce).

K žádosti o ošetřovné je nově třeba vždy po skončení kalendářního měsíce předat zaměstnavateli tiskopis „Výkaz péče o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení“. Zaměstnavatel pak doplní další informace a předá podklady pro rozhodnutí o dávce příslušné okresní správě sociálního zabezpečení, která dávku vyplácí.

8. Výše ošetřovného

Výše ošetřovného  činí od prvního kalendářního dne  péče nebo ošetřování  60 % redukovaného denního vyměřovacího základu za kalendářní den. Orientační výši dávky lze  zjistit pomocí kalkulačky pro výpočet ošetřovného, která je zveřejněna  na internetových stránkách MPSV.

9. Nárok na „ošetřovné“  u osob samostatně výdělečně činných

Dle schválené právní úpravy bude OSVČ vyplácena peněžní podpora,  kterou realizuje Ministerstvo průmyslu a obchodu,  a to po celou dobu trvání mimořádných opatření.  Finanční příspěvek pro OSVČ  činí  424 Kč za každý den při péči o dítě nebo  osobu zdravotně postiženou alespoň v I.  stupni  závislosti, pokud  v souvislosti s karanténou musely OSVČ přerušit své podnikání a pečovat o děti nebo hendikepované osoby.  Ministerstvo průmyslu a obchodu  bude na základě čestného prohlášení podaného prostřednictvím obecního živnostenského úřadu  tyto částky vyplácet. O  „ošetřovné“ pro OSVČ je možné žádat od 1.dubna 2020 prostřednictvím obecního živnostenského úřadu. OSVČ  požádají o dotaci („ošetřovné“) za každý kalendářní měsíc tak, aby peníze obdržely co nejdříve na svůj účet, který uvedou v žádosti. Žádost bude možné podávat i prostřednictvím  datových schránek.

O „ošetřovné“ bude moci požádat OSVČ pečující o dítě nebo děti mladší 13 let, které navštěvují školy i jiná dětská zařízení nyní uzavřená kvůli koronaviru, pokud na stejné děti nečerpá tuto dotaci nebo jiný kompenzační příspěvek žádná jiná osoba. Dítě nebo děti musejí být v den podání žádosti o dotaci mladší 13 let.

Na podporu ve formě dotace bude mít nárok také OSVČ pečující o nezaopatřené dítě do 26 let věku, které je závislé na pomoci jiné osoby aspoň ve stupni I podle zákona o sociálních službách a nemůže navštěvovat školu uzavřenou kvůli koronaviru.

Podpora se vztahuje i na OSVČ, která pečuje o osobu zdravotně postiženou aspoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních službách.

 

V případě, že   doklad o  ošetřování vystavuje školské   nebo předškolní zařízení,  není v dokladu číslo rozhodnutí, které  je nezbytné pro  zpracování přílohy k žádosti o dávku.

Vzhledem  k tomu, že od 1.1.2020 je nutné až na výjimky veškeré přílohy  k žádosti o dávku nemocenského pojištění zasílat elektronicky, pak v případě přílohy k žádosti o ošetřovné bez povinného údaje "číslo rozhodnutí"   nemůže být příslušný doklad elektronickým  systémem přijat.  V takovém případě ( bude to většinový případ)  je nutné    z nabídky   vybrat a   zadat :  "dávka z ciziny mimo Slovensko".     Po doplnění  údaje "dávka z ciziny mimo Slovensko"  je dokument  přijat elektronickým systémem.

https://docs.google.com/viewer?url=http://suol.cz/soubory/2020/Osetrovne_v_dobe_nouzoveho_stavu.doc

 https://docs.google.com/viewer?url=http://suol.cz/soubory/2020/Vykaz_pece.pdf
 https://docs.google.com/viewer?url=http://suol.cz/soubory/2020/ZOPPD.pdf